Calvar + Speranță, un concept inedit de „Theology on Stage”

1969

Clujenii și sibienii sunt invitați în preajma sărbătorilor de Paște la spectacolul inedit „CALVAR+SPERANȚĂ” pus în scenă de compania de dans contemporan DIS.PLACE, compusă din dansatori cu și fără dizabilități, coordinați de Tereza Leonhard, după lucrarea PASSIO a lui Werner Schulze.

„Când începutul și sfârșitul coincid în El. Sărbătoarea Paștelui se bazează pe doi stâlpi teologico-antropologici care străbat şi viața omului: CALVAR+SPERANȚĂ. Proiectul omonim pune în scenă mesajul central al creștinismului – răstignire și înviere – într-o interpretare contemporană sub formă de „Concert. Spectacol. Serviciu divin“: prin împletirea muzicii cu arta dramatică, poezie și mișcare”, declară reprezentanții spectacolului. Ideea compozitorului austriac Werner Schulze a unei „teologii pe scenă” (“Theology on Stage“) se îmbină perfect cu interesul Teresei Leonhard, artistă de origine austriacă stabilită în România: evidenţierea şi formarea potenţialului de conştientizare a acţiunii din cadrul liturgiei.

Acest proiect internaţional reprezintă o colaborare între artiști din Transilvania (Melinda Samson – soprană, Brita Falch-Leutert şi Jürg Leutert – pian, Andrei Marcovici, Gabriel Barani – percuție, Klaus Philippi – tenor, Elisa Gunesch – mezzosoprană) și din Austria (Johann Leutgeb – narator/bariton, Adi Schober – lumini). Ansamblul este completat de un cor bărbătesc şi unul de femei, alături de care evoluează compania de dans contemporan DIS.PLACE, compusă din dansatori cu și fară dizabilități.

CALVAR+SPERANȚĂ pune în scenă lucrarea PASSIO (premiera în 2016 la Viena) a lui Werner Schulze într-un mod nou și original, prin adăugarea unei extensii artistice cu dans contemporan  şi artă performativă. Fundamentul îl constituie patimile lui Hristos ca „Patimi-Dramă“, prin utilizarea textelor originale în limba greacă. În compoziția Patimilor, Schulze îmbină texte biblice în limba germană (rostite), citate în greacă (cântate) și texte proprii. Moartea ca cezură și pasaj conduce direct la partea a doua, al cărei nucleu îl reprezintă dialogul „Quem Quaeritis“ („Pe cine căutați“) de la mormânt dintre femei și înger, care avea un loc fix în liturgia occidentală de Paște în timpul Evului mediu. Viziunea Teresei Leonhard, de a prezenta această acţiune ca teatru liturgic în biserică, dobândeşte o calitate distinctă prin asocierea cu versiunea extinsă a lucrării PASSIO. (durata ca. 90 minute)

Aspectul ecumenic are o mare importanță și se evidenţiază concret: astfel în Cluj-Napoca textele meditative vor fi citite de reprezentanți ai bisericii greco-catolica, romano-catolice şi evanghelice (în Sibiu vor fi citite de preotul evanghelic Kilian Dörr). Dialogurile la nivel ecumenic, dar și între artă și biserică, între forme de artă diferite sunt de dorit. Un accent pe triada „Artă-Cultură-Religie“ se pune și prin programarea concertelor în Săptămâna Mare (aferentă sărbătorii pascale în religiile protestante şi catolică):

28.03.2018, ora 19:00, Cluj-Napoca, Sala festivă, Academia de Muzică „Gheorghe Dima“

30.03.2018, ora 19:00, Sibiu – Gușterița, Sala festivă a şcolii Charlotte Dietrich de pe lângă biserica evanghelică

Concertul este precedat la ora 18:15 de o introducere, în care organizatorii vor oferi detalii privind tradiţia muzicală pascală din cadrul bisericii evanghelice, concepţia muzicală din PASSIO, ideea teatrului liturgic şi legătura dintre teatru şi serviciul divin.

Parteneri și sponsori: Forumul Cultural Austriac București, Biserica evanghelică Sibiu, Centrul de Cercetare ecumenică Sibiu, Compania Dis.Place, Academia de Muzică „Gheorghe Dima“ Cluj-Napoca, Filarmonica de Stat Sibiu, Biserica Catolică Cluj-Napoca, Logos Projekte, Societatea Austro-Română Austrom, Vorarlberg Museum, Benediktinerstift Admont, Evangelische Pfarrgemeinde Klagenfurt-Johanneskirche